24 February 2012

Pengalaman interview...part 1...fuhhhh~~~

salam alaik..

heheh, petang2 camni...tetibe rajin lak rase nak mengupdate neh..huhuhu..
neway, aku rasa cam nak share pengalaman kena interview. macam2 ragam kan. both interviewer and interviewee cuak sbenanye. ingat dorg xcuak ke nak interview kite? xcaye ce tanye mmbe2 yang pernah interview org.

pengalaman 1st time kena interview mmg cuak abes. dapat phone call pon da mgigil 1 badan ni ha. padahal die tnye bnde basic je. almaklumla, bnde unexpected kan..lagipun aku xready la..haha..actually aku dftr ngn agency. die janji nk anta emel kt aku. katenye aku kne pegi interview keesokan harinye. perghhh,cepatnye..camno ni?aku xready lah!!!

kan die da janji nk anta emel kat aku. die kate nanti dlm emel tu die akan gtau pe yg patut aku bwk n die bg alamat penuh tmpt tu. aku pon tggu, pnye tggu, pnye tggu...sekali xde.haish, die ni tpu haku ke ape ni? sok pepagi (intvw aku kul 10 pg), aku gerak dr uma..oleh kerana diri ini tlalu lurus cam pembaris, aku pon pegila ke agency tsebut. aku tnye receptionist die yg muke cam... Subhanallah cantek..but die wat muke jerk..cam muke org xikhlas nk wat keje pon ade. siap nguap2 lagi..ish3..pastu de pegawai yg in charge (yg janji nk emel aku tp xemel tu) ckp kt aku, oh sory miss, u da salah tmpt. u shud go to e**** building..what??? da la de 20 minit je lg. aku da cuak kebebeh da..waaa,smpai ati wat aku cmni. aku pon coll adek aku yg kbtulan de kt area tuh, die anta la aku ke tmpt tu. seb baek dkt je. fiuhhh~~~

nak djadikan cte. mse aku masuk ke bilik menunggu tu, rupenye da de 6 org candidates. sume nmpk cam fresh grad. person in charge tu mtkla dokumen2 yg dperlukan..ngn gmba..tp malangnye.aku cume de salinan resume n sijil je.mane tau die nk dokumen len. (aku da rse cm nk nanges) tgamak ko xemel kt aku..wuaaaaaaaaaa...tp die kate, ok je.klu dpt,aku kne bg la.tp aku malu.aku admit mmg salah aku gak sbb xclarify ngn dorg tul2.

mse dpanggil intvw, sume bjalan ngn lancar.TAPI, aku tlalu jujur.aku ckp aku xde pglmn len selain dr jd guru ganti. dorg pon tkebil2 pndang aku..aku pon cuakla.halamak,salah ke aku ckp ni..kan dorg xkesah wpun xde pgalaman (de die tulis kt iklan keje 0 tu )..lagi 1, bukan setakat aku kurg pglaman, aku pon tgagap2 mse die tnye aku job scope keje yg aku apply neh. aku igt2 lupe.maklumla, da cuak sgt.



jap je sesi tu bjalan. die kate akn col nnt..tp aku dpt rasekn die xkn amek aku keje. aku pon xkesah.sbbnye tujuan asal aku g intvw tu untuk dptkn pgalaman..1st intvw, msti ade kelemahan dsitu kan..
aku pon blek r umah dgn kepala yg bdenyut2 n bdendam ngn agency tu..(still mrh lagi ke?haha)

pepun, aku anggap ni 1 pengalaman bharge sbbnye aku da dpt rase kena interview tol2. selama ni blaja je.tp so far okla..die bukannye rimau.nak cuak sgt wtpe tah..kn kn..hehe.. next entry cte psl interview part 2 lak..tunggguuuu~~

tata

No comments:

Post a Comment